Portal szkoleniowy – wybierz szkolenie dla siebie

Dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie?

Dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie?

Dlaczego warto rozwijać kompetencje miękkie?

Co zawiera standardowe ogłoszenie o pracę? Wymagania dotyczące wykształcenia, znajomości języków obcych, doświadczenia zawodowego, posiadanych umiejętności i sprawności zawodowych. Stosunkowo rzadko ofertę uzupełnia się ofertę o kilka zdań dotyczących kompetencji miękkich, wciąż traktowane są jako wymagania drugorzędne. Zastanówmy się, czy jest to słuszna strategia.

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie to ogół cech człowieka kluczowy dla efektywności pracy zespołowej i zadowolenia klientów ze współpracy. Są to między innymi komunikatywność, kreatywność, umiejętność zarządzania czasem i pracy w grupie. To te właśnie umiejętności są bardzo istotne z punktu widzenia pracodawcy i klienta – nawet najlepiej przeszkolony i najbardziej doświadczony pracownik nie sprawdzi się na swoim stanowisku jeśli jednocześnie nie będzie umiał rozmawiać z klientem, pracować w zespole, przekazać klarownie swoich poleceń podwładnym czy też wykorzystywać efektywnie swój czas pracy.

Podczas rozmów rekrutacyjnych stosunkowo łatwo jest sprawdzić twarde kompetencje pracowników. Świadczą o nich dyplomy, certyfikaty, świadectwa. Można również przeprowadzić test wiedzy i zweryfikować informacje z CV i listu motywacyjnego. A co z kompetencjami miękkimi? Podczas rozmowy o pracę każdy stara się jak może i przedstawia swoją osobę w jak najlepszym świetle. Często jednak w codziennej pracy okazuje się, że kompetencje miękkie szwankują….

O tym czy danego pracownika można określić mianem “dobrego” i skutecznego świadczy posiadanie cech pochodzących z obu grup. Kompetencje miękkie także wymagają szkolenia i ćwiczenia. Warto również doświadczonym pracownikom przypomnieć o zasadach skutecznej komunikacji i współpracy. Kompetencje miękkie przekładają się na sukces i zysk. Odpowiednie szkolenia pomogą pracować efektywniej, skuteczniej zarządzać zespołem. Odpowiednio traktowany klient na pewno doceni jakość obsługi.

Czy każdy może wypracować kompetencje miękkie? Tak, oczywiście zależy to od indywidualnych predyspozycji, ale w każdym przypadku warto nad nimi pracować, bo to właśnie kompetencje miękkie odpowiadają za atmosferę w pracy, przywiązanie i lojalność klientów oraz efektywność wykorzystania zasobów w firmie.

Chcąc  popracować nad swoimi kompetencjami miękkimi możesz skorzystać z oferty firmy szkoleniowej Maciołek&Wspólnicy, która zajmuje się szkoleniem pracowników. Więcej informacji na temat szkleń miękkich znajdziesz tutaj: https://szkoleniamaciolek.com/szkolenia-miekkie/